Published: Jun 15, 2016
 
 
     
 
Factors Affecting Satisfaction in the Performance Job Satisfaction in the Performance of Personnel
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC / Original Article  
 
   
 

Factors Affecting Satisfaction in the Performance of Satisfaction Prapokklao Hospital, Chantaburi Province.

   
 
   
   
     
 
สุรศักดิ์ อิ่มเอี่ยม
Applied Thai Traditional Medicine Prapokklao Hospital
พัชรา สิริวัฒนเกตุ
Professional Nurse, Charoenkrung Pracharak Hospital, Medical Service Department, Bangkok
วิระญา กิจรัตน์
Practipal Nurse, Kang Hospital, Medical Service Department, Bangkok.

Abstract

Introduction: Satisfactions are emotion of mankind that showed negative and positive. Positive emotion is cause of happy working life and satisfies to work.


Objectives: To study about factors affecting to job satisfaction of personnel in Prapokklao Hospital Chantaburi  To derivative of multiple linear regression equation for prediction of job satisfaction of the personnel.


Method : Cross-sectional analytic research method is using as a research methodology. Sample recruited by multi-stage sampling were 129 personnel working in the fiscal year B.E.2558 at Prapokklao Hospital Chantaburi, Ministry of Health Care. Collecting the data is using a questionnaire that was created and developed by the researcher. The questionnaire was tested by content validity and reliability. The basic statistical values, correlation coefficient values, and multiple regression analysis values is using for the data analysis.


Results : By using multiple regression analysis, the results were showed that 66.20  percent of variance in the job satisfaction of personnel was predicted by safety and security needs (SN) factor (2.058) and esteem needs (EN) factor (1.889), respectively (p<.01). Thus, the multiple linear regression equation of raw scores and standard score were as following:


Conclusion          The researcher has recommended that directors of different level hospital should emphasize to job satisfaction among personnel in every dimensions, including to emphasizing for all factors affecting to job satisfaction among  personnel.


Keywords : Factors Affecting Satisfaction in the Performance, Job Satisfaction in the Performance of Personnel

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  อิ่มเอี่ยม ส., สิริวัฒนเกตุ พ., & กิจรัตน์ ว. (2019). Factors Affecting Satisfaction in the Performance of Satisfaction Prapokklao Hospital, Chantaburi Province. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital12(2), 40–53. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/178211  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Original Article  

 
 
     
     
     
 

References

1. Sullivan-Havens, D., Aiken, L.H. (1999). Shaping systems to promote desired outcomes: The magnet hospital. Journal of Nursing Administration, 29(2), 14–19.

2. Upenieks, V. (2003a). The interrelationship of organizational characteristics of magnet hospitals, nursing leadership, and nursing job satisfaction. Health Care Manager, 22(2), 83-98.

3. Aiken LH, Havens DS, & Sloane DM. (2000). The Magnet Nursing Services Recognition Program: A Comparison of Two Groups of Magnet Hospitals. American Journal of Nursing: 100(3), 26-36.

4. กระทรวงสาธารณสุข. (2556). สถิติสาธารณสุขปี 2556 วันที่ค้นข้อมูล 14 กุมภาพันธ์ 2558 เข้าถึงได้จากhttp://www.bps.moph .go.th/content/ สถิติสาธารณสุข-ปี-2556
กิติวัฒน์ บัวลอย. (2540). ความพึงพอใจในงานของพนักงานฝ่ายผลิตในโรงงานอุสาหกรรมพลาสติก.

5. Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York: Harper. - See more at:http://personalityspirituality.net/articles/the-hierarchy-of-human-needs-maslows-model-of motivation/#sthash.l5V4KuOT.dp uf

6. ศุลีพร จิตต์เที่ยง. (2553). ความพึงพอใจในการทำงานกับความผูกพันต่อองค์การของพนักงานน บริษัท กสท โทรคมนาคม จำกัด (มหาชน) สำนักงานใหญ่. วิทยานิพนธ์รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกริก.

7. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn and Bacon.

8. Cohen, J (1988). Statisticcal PowerAnalysis for the behavioval Sciences 2 th edition. Lawrerce Erlbarm Associates Inc Publishes New Jersey USA.

9. อุทุมพร รุ่งเรือง. (2555). ความพึงพอใจในการทำงาน ที่มีผลต่อความผูกพันต่อองค์กรของพนักงาน บริษัทอุสาหกรรมแปรรูปโครงสร้างเหล็ก. ปริญญานิพนธ์บริหารธุรกิจ สาขาการจัดการ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

10. วิไลวรรณ สุวรรณสิทธิ์. (2554). ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของพยาบาลในโรงพยาบาลส่งเสริมสุขภาพจังหวัดเชียงใหม่ รายงานการวิจัย. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

11. จริยา เพ็งมีศรี. (2542). ปัจจัยที่อิทธิพลต่อการปฏิบัติงานของพยาบาลวิชาชีพในสถานีอนามัย. วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาบริหารสาธารณสุข มหาวิทยาลัยมหิดล.

12. กิติวัฒน์ บัวลอย. (2540). ความพึงพอใจในงานของพนักงานฝ่ายผลิตในโรงงานอุสาหกรรมพลาสติก. สารนิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. สาขาการจัดการ มหาวิทยาลัยศรีนครินวิโรจน์.

13. วินัย โกยอดุลย์. (2537). ปัจจัยที่มีผลต่อความพึงพอใจในการทำงานของหัวหน้ากาประถมศึกษาอำเภอ.วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาบริหารการศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

14. อุไรรัตน์ ชนะบำรุง. (2539). การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของนักวิชาการศึกษา ในสำนักงานศึกษาธิการอำเภอ. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาบริหารการศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

15. ศศิธร อารีรักษ์. (2549). ปัจจัยจูงใจและปัจจัยค้าจุนที่มีอิทธิพลต่อความผูกพันต่อองค์การของบุคลากรมหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการวิจัยการศึกษา มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

16. วุฒิรัตน์ อุ่นจิตติ. (2551). ความผูกพันต่อองค์กรของพนักงานบริษัท ไปรษณีย์ จำกัด ที่ทำการเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์ปริญญาบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

17. สมชัย นิพัทธ์เจริญวงศ์. (2551). อิทธิพลของความพึงพอใจในงานต่อความผูกพันต่อองค์การ: ศึกษาเฉพาะกรณี กองพลาธิการและสรรพาวุธ สำนักงานตำรวจแห่งชาติ. สารนิพนธ์หลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเกริก

18. สมภพ แสงจันทร์. (2555). ปัจจัยจูงใจและปัจจัยค้ำจุน ที่สัมพันธ์กับขวัญกำลังใจในการปฏิบัติงานของบุคลากรในโรงพยาบาลชุมชนสังกัดสำนักงานสาธารณสุขจังหวัดนครพนม. วารสารมหาวิทยาลัยนครพนม, 2 (2)

19. สุทัศน์ ตุรงค์เรือง. (2540). การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของข้าราชการพลเรือนสามัญ ในสำนักงานการประถมศึกษาอำเภอเขตการศึกษา 5. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาตรมหาบัณฑิต สาขาบริหารการศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.